Maureen Stuij: ‘Wat er in de wereld of op het schoolplein gebeurt, gebruiken we meteen in het klaslokaal.’
Maureen Stuij: ‘Wat er in de wereld of op het schoolplein gebeurt, gebruiken we meteen in het klaslokaal.’
Al negen jaar werkt Maureen Stuij als Docent Drama bij Groevenbeek op de afdeling vmbo in Ermelo. Het eerste jaar combineerde ze haar werk met opdrachten als zelfstandig theatermaker, maar al snel wist ze: hier voel ik me thuis.
Van ZZP’er naar dramadocent
Na haar studie Theater begon Maureen als zelfstandige. Ze werkte o.a. in het jeugdtheater en gaf lessen in het basisonderwijs. Leuk en afwisselend, maar ze miste iets: het langdurige contact met leerlingen. “Toen ik begon bij de Kunstklas merkte ik meteen hoe waardevol het is om écht met leerlingen mee te groeien,” vertelt ze. “Niet één project doen en weer door, maar bouwen aan ontwikkeling.”
Haar enthousiasme bleef niet onopgemerkt. Ze werd gevraagd om het vak Drama op het vmbo op te zetten. Echt een pioniersklus. Ik ben op heel veel scholen gaan kijken: hoe doen zij het? Wat werkt goed? Wat past bij onze leerlingen? Zo heb ik stap voor stap het vak voor de onderbouw én later de bovenbouw opgebouwd.” En met succes. Inmiddels is Drama niet meer weg te denken op het vmbo in Ermelo.
Eindvoorstellingen die je niet snel vergeet
Een hoogtepunt voor Maureen zijn de eindvoorstellingen, onderdeel van het keuzevak Podium en de examenklas Drama (TL4). “Dat is echt megaleuk. Leerlingen bedenken veel zelf en samen voeren we het uit: schrijven, muziek zoeken, kostuums regelen. Ik begeleid natuurlijk, maar zij maken het.” Die vrijheid zit ook in haar eigen werk. “Ik heb eigenlijk alleen maar leuke projecten. Elk jaar verzinnen we weer iets nieuws.”
Afgelopen jaar probeerde ik met klas 3TL iets nieuws met het blok ‘Theatermaken’: ze werkten aan een voorstelling voor de kleuters van een basisschool in het dorp. Van kleutergedrag observeren tot met de leerkracht in gesprek, van voorstellingsideeën tot een échte uitvoering voor de kleuters in hun klas.
“Ik kom dan met een idee, en iedereen is enthousiast — van het stagebureau tot de directeur. Ik krijg echt de ruimte en de hulp om dit uit te voeren. Dat maakt Groevenbeek zó fijn.”
Waarom Groevenbeek voor Maureen voelt als de juiste plek
Voor Maureen is Groevenbeek een plek waar het klopt: een open sfeer, duidelijke organisatie en collega’s die elkaar weten te vinden. “Je weet precies bij wie je moet zijn, dat werkt prettig.” Maar het belangrijkste is de ruimte die ze krijgt om te bouwen aan nieuwe plannen. “Als ik met een plan kom, is iedereen enthousiast. Dat maakt dat ik hier heel graag werk.”
Drama: een doe-vak waarin je samen leert
Wat drama voor Maureen zo bijzonder maakt? “Alles!” zegt ze lachend. “Leerlingen vinden het leuk omdat het een doe-vak is. Het is actueel: wat er in de wereld, de aula of het schoolplein gebeurt, kunnen we meteen gebruiken in scènes. We oefenen veel met samenwerken, jezelf presenteren, feedback geven en ontvangen, en vooral: samen plezier maken.”
In de onderbouw ziet ze drama vooral als middel om elkaar te leren kennen en een veilige groepssfeer te creëren. In de bovenbouw gaan de leerlingen zich meer verdiepen in theater als ambacht: je leert theater spelen, vormgeven en máken.
Werken met de generatie van de toekomst
Het mooiste aan haar werk blijft de impact die je soms onverwacht hebt. “Je doet het voor de leerlingen. Voor die ene die aan het einde van het jaar zegt: ‘Dank u wel, ik heb echt wat aan uw lessen gehad.’ Je hebt soms maar half door hoeveel je betekent.”
Ik vind het vooral zo mooi om even op te mogen lopen met de leerlingen, inzicht te krijgen in hun leven en wat hen beweegt. Doordat ik drama geef mag ik soms net wat meer van de kwetsbaarheid van leerlingen zien dan bij andere vakken, denk ik.
En hoe ze dat doet? Met geduld én heel veel humor. “Met een flinke portie humor kom je zó ver — en dat is uiteindelijk precies waarom je het doet, voor de leerlingen.”